A bányától a háztetőig: hogyan készülnek a Terrán cserepek? 4. rész

Terrántető

Gyártással foglalkozó sorozatunk korábbi részeiből kiderült, hogyan lesz a homokból, vízből, cementből és festékből betoncserép, milyen folyamatokon megy keresztül, amíg végleg elválunk tőlük. Most mindent megtudhatunk termékeink utazásának utolsó szakaszáról.

Sorozatunk előző részét ott fejeztük be, hogy a gyártási folyamat lezárult, most pedig megnézzük, mi történik, mielőtt a Terrán cserepek elindulnak a viszonteladókhoz, a végfelhasználókhoz megérkezve pedig végképp elengedjük őket.

Egy kis pihenés senkinek sem árt, azonban alapcserepeinknek nem sok jut ki a sziesztából telephelyeinken. Jelenleg – a gyár forgalmát tekintve – kb. egy havi mennyiséget raktározunk a lerakatokban, de maximum 30.000 paletta tárolását tudjuk biztosítani. Az, hogy milyen rendszerességgel történik a kiszállítás, a vásárlói igényektől, illetve a rendelkezésre álló legyártott és megszáradt cserepek mennyiségétől is függ.

A kiszállítás viszonylag könnyen tervezhető, hiszen a gyártást és a készleteket számítógépes rendszer figyeli, ezáltal kap a megrendelő visszaigazolást a termékek megérkezésének várható időpontjáról. A viszonteladókat hetente akár többször is meglátogatja a Terrán kamion. Országszerte kb. 350-400 partnerrel állunk szerződéses kapcsolatban, amelyek nagy része egy nagyobb beszerzési csoporthoz tartozik (pl. Új ház Zrt., Huf-Bau Csoport, Duna Hungária). Ilyenkor általában a központokkal tárgyalunk, de vannak egyedi klienseink is. A termékek forgalmazása kizárólag a kereskedő partnereken/tüzépeken keresztül történik. A Terrán webshophoz csak nekik van hozzáférésük, a végfelhasználók nem tudnak közvetlenül a gyárból vásárolni.

Tetőcserepek tárolása

Így lesz a papírból valóság

A megrendelésből kiszállítás egy többlépcsős folyamaton keresztül lesz. Elsőként a rendeléshez tartozó információk – például a megjegyzések – vizsgálata történik meg.

Második lépésként annak ellenőrzése következik, hogy egy adott hétre milyen tervezett teljesítések vannak, de azt is figyelemmel kísérjük, hogy melyik gyárból a leggazdaságosabb a kiszállítás. Az időpont és a gyár kiválasztása után megkezdődik a rendelések összeállítása, majd a fuvarszervezés. Ehhez a készletek monitorozására is szükség van: minden rendelkezésre áll-e. Fontos szempont a fuvarszervezésben továbbá az is, hogy az első és az utolsó lerakó közt nagyjából maximum 50 km legyen a távolság.

A fuvarozó partner megkapja az adott dátumra vonatkozó ütemezést, amit saját fejlesztésű rendszerben tudnak elfogadni és nyomon követni. Amint a visszaigazolás megtörténik, nem marad más hátra, mint kiértesíteni a vásárlókat az áru pontos érkezési napjáról.

Rendszer a lelke mindennek

Miután a fuvarszervező kollégák megküldik a komissiós listákat, a termékek összekészítésére általában 3 nap áll rendelkezésre. Az SAP program megmutatja, milyen tételeket kell kiszállítani, mit kell darab termékként összecsomagolni, ki a fuvarozó és mikor esedékes a fuvar. Ezeket a komissiós listákat kell rendszerezni. A darab termékek listája a csomagolóba kerül, ahol számos kolléga dolgozik tovább a folyamaton. A kiszállításra váró árucikkek között nemcsak cserepek vannak, hanem műanyag és fém rendszerelemek is. Az anyagmozgatás kézi és gépi targoncával történik, a termékeket vonalkód-leolvasóval rögzítik egy ún. WMS számítógépes rendszerben. Ezután felkerül egy tárolópolcra a csomag. Megjön a fuvarért a kamion, amit elektromos járművekkel rakodnak meg. Azért, hogy a vevő azt a terméket kapja, amit megrendelt, a rakodási jegyen szereplő tételeket és a raklapokon lévő kódokat vonalkódos leolvasóval ellenőrzik.

Terrán tetőcserép fuvarozás

Ha minden egyezik, a fuvarozó megkapja a kinyomtatott szállítólevelet. A sofőr ezután elviszi az árut a lerakodási címre. Ha a rendelés kézbesítése viszonteladókhoz történik, akkor a szerelvényről targoncával szedik le a raklapokat, ha azonban vevőhöz történik a kiszállítás, akkor a sofőr rakodja le az árut. És hogy mi garantálja, hogy termékeink épségben kerüljenek a vásárlókhoz? A paletták mozgatásakor a targoncás körültekintően rakja fel a kamionra a cserepeket. A viszonteladókhoz nyerges kamionok viszik ki az árut. Az első és az utolsó cserépsort rögzítik, lekötik. Ez elegendő ahhoz, hogy ne sérüljenek szállítás közben.

Az út hosszú, azonban az elköteleződés még inkább, hiszen ez a kapcsolat egy életre szól. A végfelhasználók több generáción keresztül élvezhetik a Terrán cserepek védelmét, és ezzel együtt írják a családi fészek történetét.

Elbúcsúztunk ugyan tőlük, de egy pillanatra érdemes a cserepek alá is benézni: korábbi bejegyzésünkben a jól megválasztott tetőfólia jelentőségéről írtunk.